سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الموت سرزمین زیبایی ها
وبلاگ تخصصی روستای خشکچال

هرس:

 هرس جز مهمترین عملیات باغات است که عمیق ترین تاثیر فیزیولوژیکی را روی درختان دارد.

مزایای هرس درست و به موقع:

1.تربیت و فرم دهی مناسب به درخت که موجب کاهش هزینه نگهداری و سمپاشی و غیره می شود.

2.ایجاد تعادل مناسب بین ریشه و شاخسار ها

3.افزایش نور گیری و تهویه بین شاخه های داخلی که موجب افزایش عملکرد و کاهش بیماری های قارچی می شود.

4.افزایش عمر مفید درخت

انواع هرس:

1.هرس فرم دهی:

نوعی هرس زمستانه است که در چند سال اول جهت ایجاد فرم اصلی درخت انجام می شود.

سال اول:بعد از کاشت نهال باید از ارتفاع80-100 سانتی متری از زمین سر برداری صورت گیرد

سال دوم:از دو یا سه شاخه فرعی ایجاد شده از بالای محل جوانه ای که به سمت خارج است قطع می کنیم.

سال سوم:مانند سال دوم دوباره شاخه های فرعی را ازبالای محل جوانه به سمت خارج قطع می کنیم?حال ما درختی خوش فرم با شاخه های پایه و اصلی زیبا و محکم داریم که نوید دهنده محصول وعمر بالاست.

2.هرس تابستانه: همان سربرداری که اواخر تابستان جهت کنترل رشد و تحریک شکوفه دهی در فصل جاری انجام می شود.

3.هرس پاییزه: دراوایل فصل پاییز با حذف شاخه های آسیب دیده و آلوده جهت از بین برن کانون آفت وبیماری در باغ

4.هرس زمستانه: این هرس همانطور که از اسمش پیداست در فصل زمستان(خواب) قبل از باز شدن درخت انجام می شود انجام هرس سبک موجب افزایش محصول درفصل جاری می شود.

نکته مهم: محل برش را حتما با چسب باغبانی بپوشانید? چون محل تجمع و ورود عوامل بیماری زاست

نکته مهم:گاهی در ماهای سرد سال همزمان با پوشش برف روی زمین بر اثر انعکاس اشعه خورشید روی تنه درختان سوختگی ها وترک خوردگی هایی ایجاد می شود که علاوه بر کاهش عمر مفید درخت محل تجمع آفات و عوامل بیماری زا میشود(که در این منطقه بسیار رویت شده)? لذا پیشنهاد می شود تنه درخت را تا ارتفاع 60-100 سانتی متر با یک محافظ بپوشانیم برای این منظور ترکیب زیر را با قلم مو به تنه درخت بمالید:

گل سفید(10 کیلوگرم)+آهک(1.5 کیلوگرم)+ آب(10 لیتر)     

کود دهی:

میزان کود بسته به خاک زمین متغییر است اما آن چیز که مسلم است بهترین کود همان کود پوسیده دامی است که موجب بهبود بافت خاک می شود.

نکته مهم:بخش فعال ریشه?ریشه مویی است که در سایه انداز درخت وجود دارد بسته به نوع آبیاری سطحی یا عمقی است.به همین دلیل بر لزوم آبیاری قطره ای تاکید می شود چون هم مصرف آب را کاهش می دهد و هم میزان جذب کود های شیمیایی بیشتر می شود و جلوی مصرف بی رویه و آلودگی محیط زیست هم گرفته می شود.

نکته مهم: علائم کمبود ازت: درختان مواجه با کمبود ازت دارای برگ های کوچک هستند و احتمالا ریزش زودرس یکی دیگر از علایم کمبود ازت است.

نکات مهم در کود دهی:

1.به دستور آزمایشگاه خاک شناسی عمل کنید?کود اضافه علاوه بر زیان مالی موجب تخریب بافت خاک و همچنین آلوده شدن محیط زیست می شود.

2.نهال در 3 سال اول چون رشد رویشی داشته? فقط  نیاز به کود ازته(اوره) دارد?  100-200 گرم هر سال(بهتر است در 3 نوبت )و از سال چهارم چون درخت شروع به میوه دهی می کند کود فسفره وپتاسه هم نیاز است.

3.مقدار کود مورد نیاز درختان بارور گیلاس بطور تقریبی  در هر هکتار 80 کیلو گرم ازت? 70 کیلو گرم فسفر و 120 کیلو گرم پتاس می باشد.

نکته مهم: برای گیلاس مصرف کود حیوانی در اوایل فصل پاییز مناسب است? وکودهای ازته هر ساله نیاز است.

3.درخت علاوه بر ازت پتاس و فسفر به عناصر ریز مغذی هم نیاز دارد که باید هر ساله تامین شود و یکی از بهترین روش کودهی ریز مغذی محلول پاشی به وسیله سمپاش وجذب توسط برگ است.

محلول پاشی با سکوسترون آهن 1 % و سولفات روی 20% در بهار در صورت مشاهده علایم کمبود در برگ (زمینه زرد رنگ بدون تغییر رنگ رگبرگ) به فاصله 14 روز 2-3 بار تکرار شود.

4.بهترین راه کودهی چالکود است

 

نکته مهم:قبل از به خواب رفتن درخت یکی از بهترین زمانها برای کود دهی است که موجب ذخیره کود در داخل تنه درخت می شود.


[ دوشنبه 94/1/10 ] [ 7:55 عصر ] [ یاسر محمدی الموتی ] [ نظر ]

احداث باغ گیلاس:

زمین غرس نهال گیلاس باید صاف و تسطیح شده باشد و اگر شیب دار است کرت بندی شود تا حین آبیاری یا بارش دچار فرسایش نشود.

نکته مهم: بهتر است قبل از غرس از زمین آزمایش خاک بگیرم تا کمبود ها مشخص شود.

بهتر است قبل از غرس نهال ? 30-40 تن کود دامی پوسیده  در هکتار به زمین اضافه کرد.وهنگام غرس فاصله مناسب را رعایت نمود (   6*6-8*8  بسته به زمین  ) تا در آینده بهترین محصول را با کمترین مشکل برداشت نمود.

چاله ها باید 60*60 و به عمق 60 سانتی متر حفر شود وحتما خاک 30 سانتیمتر سطحی را جدا کرد که بعد از حفر چاله به همراه کود وکمی ماسه کف چاله ریخت تا نهال راحتر ریشه بزند

نکته مهم: در خرید نهال دقت نموده?ریشه نهال را هنگام انتقال حتما با کیسه بپوشانید و قبل از غرس در محلول زیر ضد عفونی کنید**                                               بنومیل(200گرم)+خاک(10کیلوگرم)+کود حیوانی الک شده (5کیلوگرم)+100 لیتر آب

نکته مهم: محل پیوند باید حداقل 10 سانتی متر بالا تر از سطح زمین باشد.

قیم:

قیم بسیار مهمتر از آن است که فکر می کنیم درصد بالایی از خشک شدن نهال? بدلیل عدم استفاده از قیم و یا نصب نادرست آن است.قیم باید با فاصله 30 سانتی متر از نهال در خلا ف جهت بادی که به نهال می وزد طوری نصب شود که به طور مورب وسط نهال را قطع کند بطوری که یک سوم قیم از نهال بگذرد.و حتما با گره ای شبیه 8 انگلیسی به هم وصل شود حال شدید ترین باد هم نمی تواند نهال را زیاد جابجا کند.


[ دوشنبه 94/1/10 ] [ 7:34 عصر ] [ یاسر محمدی الموتی ] [ نظر ]

آهنگ " بسه دیگه برو " با صدای جواد محمدی الموتی

دانلود

آهنگ " دل من" با صدای جواد محمدی الموتی

دانلود


[ پنج شنبه 93/12/14 ] [ 2:36 عصر ] [ یاسر محمدی الموتی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دست خورشید به سر پنجه هر دار تو درگیر بود/ عشق و ایمان به خدا در دل هر اهل تو همگیر بود/ خشکچالم که بود خاک من از گوهر ناب/ چشم این خاک قدمگاه کف پای تو جاگیر بود...
IS
امکانات وب